sanitat

Professionals d’atenció primària a la Metropolitana Nord fan actuacions per prevenir els efectes de la calor

Els consells van dirigits especialment a la població més fràgil i giren entorn a tenir una bona hidratació, ventilar bé la llar i evitar sortir al carrer durant les hores de més calor

Els equips d’atenció primària també donen consells específics a casals de la gent gran i escoles bressol i residències geriàtriques

Els mesos de juny, juliol i agost el personal d’infermeria i treball social dels centres d’atenció primària de l’ICS fan visites a domicili i atencions telefòniques per informar la població de les mesures per combatre els efectes nocius de la calor.

Amb l’arribada de l’estiu pugen les temperatures i la calor pot afectar la salut. És per aquest motiu que des del centre d’atenció primària (CAP) es procura que tots els pacients coneguin les mesures de prevenció. Els professionals d’infermeria i treball social informen els pacients aprofitant les consultes al centre o a domicili, i reforcen aquesta actuació amb trucades telefòniques. Segueixen amb especial cura la població més fràgil i sensible als canvis ambientals, ja sigui per l’edat o bé perquè pateix alguna patologia que pot empitjorar si augmenta la temperatura.

Hi ha equips d’atenció primària que també reforcen aquesta tasca de prevenció amb xerrades als casals de gent gran i a les escoles bressol més properes al centre de salut, perquè ningú no deixi de rebre els consells necessaris per combatre la calor. La prevenció és molt important, però sobretot la detecció precoç dels símptomes de la deshidratació és determinant per evitar-ne complicacions.

Tenir cura de la gent gran que viu en centres residencials

El Pla de seguiment de les persones que viuen en residències geriàtriques, el Geriàtrics, també impulsa tot de consells per garantir la hidratació de la gent gran. Un d’ells és espessir líquids que prenen les persones amb problemes de deglució i, també, registrar quins líquids ingereixen les persones més fràgils.

Els consells més importants

La hidratació:

És important beure aigua i sucs, menjar verdures i fruita, i evitar els àpats molt calents i les begudes alcohòliques. Cal beure sense esperar a tenir set, en especial les persones grans perquè amb els anys la percepció d’estar assedegat s’inhibeix.

A la llar:

Als vespres cal refrescar la casa i de dia baixar les persianes i posar el ventilador o l’aire condicionat. Una dutxa d’aigua tèbia també pot ajudar a estar més fresc durant les hores de més calor.

En sortir de casa:

S’ha d’evitar sortir durant les hores de màxima exposició solar. Cal cobrir-se el cap, dur ulleres de sol,  posar-se protecció solar, roba ampla i de cotó.

Si, tot i així, una persona sent debilitat, mareig, o malestar,  és preferible apropar-se al centre de salut o de trucar al 061.

Què pinta la SIDA: STOP

Exposició del 28 de Novembre al 15 de Desembre a la Biblioteca de Cabrils

Exposició impulsada per la Diputació de Barcelona en el marc de la campanya informativa de la Regidoria de Sanitat sobre hàbits saludables.

La mostra vol sensibilitzar en l'adopció d'actituds positives envers la SIDA i provocar la reflexió dels joves i la ciutadania en general en relació al VIH i la sida. Consta de varis plafons de diferents mides, amb vinyetes tipus còmic realitzades per prestigiosos dibuixants com Azagra, Gin, Oscar, Lluïsot.., amb el propòsit de transmetre informació per a la prevenció del VIH-Sida a través de la via de l’ humor, amb un missatge comú:

L'ús del preservatiu evita el contagi

 

Exposició de consum responsable: consum, com som?

CONSUM, COM SOM? Depèn de tu, depèn de tots!
Del 20 de Novembre al 11 de desembre al Centre Cívic "La Fàbrica" de Cabrils

Exposició impulsada per l’àrea de Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona amb l’objectiu de fomentar el consum responsable.

Quatre mòduls:

1 - Quins són els nostres drets quan consumim?
2 - On i com podem consumir responsablement?
3 - L’etiqueta ens ajuda a escollir millor?
4 - Qui vetlla per tu com a consumidor?

Exposició orientada a diferents públics i col·lectius, a escolars d’edats compreses entre vuit i quinze anys.

 

El municipi de Cabrils ja compta amb 4 desfibril·ladors

L’Ajuntament de Cabrils acaba d’adquirir un nou desfibril·lador, que disposa de vitrina cardíaca amb alarma, set de reanimació per DEA i senyalètica internacional.

El nou desfibril·lador s’ha instal·lat en un cotxe patrulla de la policia local i suposa la 4a adquisició de titularitat municipal. El primer es va cedir al Poliesportiu, el segon es troba al Camp de Futbol i el tercer en un altre cotxe patrulla de la policia local.

Amb aquesta inversió, l’Ajuntament de Cabrils demostra la seva aposta per la salut i el benestar dels seus vilatans.

 

Campanya Anual de prevenció de Glaucoma

Els propers 13 i 14 de Novembre al Pont de la Vela i de 10 del matí a 6 de la tarda, es posa en funcionament la Campanya anual de prevenció de glaucoma i degeneració macular associada a l'edat DMAE, amb la col·laboració de l'Ajuntament de Cabrils.

Descarregar póster

 

Decàleg d'habits saludables

La manera com ens alimentem, l'activitat física que realitzem, com enfrontem les nostres relacions personals o el consum que fem de substàncies com el tabac o l'alcohol condicionaran el nostre estat de salut. Per tot això, aquest material està pensat per oferir a la població adulta tot un seguit de consells per mantenir i millorar la seva salut i alhora potenciar un estil de vida saludable.

Descarrega't el tríptic informatiu

 

Pla de salut Catalunya, millora el servei d'atenció.

Benvolguts/benvolgudes,

Us comuniquem que, d'acord amb els objectius del Pla de salut de Catalunya, a partir del dia 17 de febrer de 2014 es millora el servei d'atenció continuada dels equips d'atenció primària de Cabrera de Mar, Cabrils, Premià de Dalt, Premià de Mar, Vilassar de Dalt i Vilassar de Mar.

A partir d'aquesta data, els ciutadans de les poblacions indicades, quan hagin de demanar atenció mèdica domiciliària urgent en l'horari de vespres, diumenges i festius, ja no caldrà que truquin al seu CAP de referència, en tindran prou trucant al telèfon 061 CatSalut Respon.

El telèfon 061 CatSalut Respon gestiona de forma integral els recursos assistencials en l'horari d'atenció continuada. Els professionals sanitaris que atenen aquest servei valoren la situació i, segons la gravetat del cas, activen el recurs més adient: servei d'emergències mèdiques (SEM), visita mèdica a domicili, desplaçament a l'hospital més proper, visita mèdica al CAP o bé consells de salut per resoldre la consulta.

L'horari de l'atenció continuada continuarà sent el mateix:

De dilluns a divendres: de 21 h a 8 h
Dissabtes: de 17 h a 8 h
Diumenges i festius: de 8 h a 8 h

 

Desmitifica l'alcohol!

 

Trastorns de la conducta alimentària

L'anorèxia i la bulímia nervioses i el trastorn per afartament són malalties que es caracteritzen per l'adopció de conductes anòmales davant l'alimentació i per la insatisfacció davant la pròpia imatge corporal. La persona que les pateix menja molt poc o impulsivament fins a afartar-se, vomita, fa exercici de forma exagerada, abusa dels laxants o pren diürètics, sempre amb el desig insatisfet d'estar prima.

 

L'alimentació mediterrània

 

Temporada de bolets. Recomanacions sanitàries per prevenir les intoxicacions

 

Primera passejada solidària amb mascotes de Cabrils

 

 

Nova pàgina de Facebook del Centre d'Acollida d'Animals municipal

El Centre d'Acollida d'Animals municipal té nova pàgina de Facebook, on es poden veure tots els animals que es troben a la seves instal·lacions i poden ser adoptats.

Hi podeu accedir fent clic a:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100004445703663&fref=ts

 

Receptes d'estiu

 

Vigila amb el sol, solet!

 

Campanya per controlar el mosquit tigre

 

Consells per menjar a l'aire lliure

 

Consells per l'estiu

Hi ha alguns símptomes que ens poden alertar que algú està patint un cop de calor: temperatura molt alta, mal de cap, nàusees, set intensa, convulsions, somnolència o pèrdua del coneixement.

Davant d'aquests símptomes, traslladeu la persona a un indret més fresc, doneu-li aigua, mulleu-la i venteu-la. I aviseu urgentment els serveis sanitaris (112).

 

Prou malbaratar aliments: Campanya per no llençar cap aliment en bon estat

A Catalunya es llencen 262.471 tones d'aliments sòlids que es podrien haver aprofitat. Aquesta xifra equival a 34,9 kg de mitjana per habitant i any. Aquest malbaratament alimentari es produeix en el 58% de les llars catalanes, segons l'estudi Diagnosi del malbaratament alimentari a Catalunya, elaborat per l'Agència de Residus de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona.

L'Agència de Salut Pública de Catalunya se suma a la campanya engegada per la Comissió Europea contra el malbaratament alimentari com una forma de fomentar la sostenibilitat ambiental de la cadena alimentària. Per això publica un tríptic i un pòster que recull deu consells que ajuden els ciutadans a aprofitar el menjar de manera segura, i també un cartell per explicar què signifiquen les dates de consum preferent i de caducitat que apareixen en les etiquetes dels aliments envasats.

Accés al material

 

Què pots fer tu per aprofitar el menjar?

Cartell A3 ( pdf 3,7 MB)

Comprova la caducitat dels aliments

Cartell A3 ( pdf 2,8 MB)

Què pots fer tu per aprofitar el menjar?

Tríptic ( pdf 3,3 MB)

 

Cuina sense pares

Si ja no et vols quedar a dinar a l'institut i vols menjar a casa, si els migdies o els vespres t'has de preparar tu els àpats, si vols sorprendre amb plats diferents a la teva colla o fa poc que t'has independitzat i se t'acaben les idees de què fer per menjar, aquesta és la teva pàgina.

Aquí hi trobaràs propostes de menús setmanals amb diferents plats per dinar i sopar. Són receptes fàcils, ràpides i econòmiques però sobretot saludables. Aquestes les podràs visualitzar i descarregar des d'aquí.

A més, també podràs crear els teus propis plats saludables amb els consells que t'oferim i podràs estar al dia amb les notícies sobre alimentació que anirem penjant.

Nutrició

Què s'entén per alimentació equilibrada?

És aquella que ens aporta tots els nutrients que el nostre cos necessita i s'aconsegueix a través de la ingesta d'aliments dels diferents grups alimentaris de forma equilibrada i variada.

Piramide d'alimentació saludable

  • Aliments superflus: rics en greixos poc saludables i sucres simples. El seu consum ha de ser ocasional i moderat.
  • Proteics: rics en proteïnes, greixos, vitamines i minerals bàsics pel nostre creixement.
  • Lactis: rics en proteïnes i calci. Fonamentals per la salut dels ossos.
  • Fruites i verdures: riques en vitamines, minerals i fibra. Indispensables pel bon funcionament del cos.
  • Oli d'oliva i fruita seca: rics en greixos saludables. Ens aporta energia i antioxidants. Recomanable diàriament.
  • Farinacis: rics en hidrats de carboni. Ens donen l'energia necessària.

Cada grup d'aliments està format per productes nutricionalment equivalents.

Combineu-los correctament per no tenir dèficits nutricionals i poder assegurar el manteniment de les vostres funcions vitals.

Recordeu que una alimentació saludable es complementa amb una ingesta abundant d'aigua al llarg del dia (1.5-2 l/dia) i la pràctica regular d'exercici físic.

Voleu posar-ho en pràctica?

Respecteu l'horari dels àpats: esmorzeu, preneu un refrigeri a mig matí, dineu, bereneu i sopeu. No us salteu cap àpat!

Mengeu poc i sovint!

Esmorzeu abans de sortir de casa. Recordeu que l'esmorzar és l'àpat que us permet trencar amb el dejuni de la nit i que us serveix per començar el dia amb energia. Combineu un lacti, un farinaci i una fruita. Aquí teniu alguns exemples d'esmorzars equilibrats, bons i fàcils de preparar:

  • Suc de taronja natural amb cereals barrejats amb iogurt.
  • Entrepà de pernil curat amb un cafè amb llet i una pera.

És convenient que a mig matí completeu l'esmorzar prenent alguna cosa. Necessiteu energia per estar al 100% i poder seguir amb la vostra activitat diària.

Procureu que en el dinar i en el sopar hi estiguin representats tots els grups d'aliments: farinacis (arròs, pasta, patata, llegums, pèsols, ...), verdures (crues i cuites), proteics (carn, peix, ous) i fruita o lactis com a postres. Combineu els diferents aliments entre el dinar i el sopar per tal d'aconseguir un bon equilibri nutricional.

No us oblideu de berenar! Un entrepà o fruita o galetes o fruits secs o iogurt ... per estudiar i fer esport al màxim.

Controleu les quantitats de menjar que us serviu, la justa mesura és la més indicada!

Cuineu utilitzant les diferents tècniques de cocció: planxa, forn, papillot, microones, fregits i arrebossats, guisats, ...

Beveu aigua com a beguda principal durant tot el dia i modereu el consum de refrescos ensucrats, begudes carbonatades, isotòniques i alcohol.

Si feu exercici físic augmenteu el consum d'aigua.

Penseu en menjar els aliments típics de cada temporada! És en aquest moment quan els trobareu en el seu punt òptim de consum. Us resultaran més saborosos, econòmics i nutritius. Aprofiteu-los!

Què feu si un aliment no us agrada?

Primer de tot us heu atrevit a tastar-lo? Penseu que segons com cuineu els aliments, els gustos, textures, ... poden ser molt diferents, i sinó recordeu que els aliments presents dins un grup d'aliments són equivalents, per tant, podeu escollir-ne qualsevol altre.

En aquesta taula veureu agrupades per columnes alternatives diferents dins dels grups d'aliments: Taula de grups d'aliments

Gaudiu del menjar preparant plats agradables i creatius. Poseu imaginació a la cuina!

Com heu de fer una bona compra?

Feu un llistat amb els aliments que necessiteu per planificar-vos els menús i d'aquesta manera no us oblidareu res.

Anoteu els aliments que us fan falta comprar a mesura que els aneu acabant.

Comenceu a comprar els aliments que no necessiten estar en fred i deixeu els congelats pel final de la compra.

Rebutgeu els aliments en males condicions i els caducats.

Aneu a comprar sense gana i comprareu allò que realment necessiteu.

Sabeu com heu d'organitzar la nevera?

Conserveu els productes que tenen una curta durada (peribles) a la nevera.

Col·loqueu-los adequadament:

  • Nevera: 4-6°C
    • Embotits i ous
    • Lactics Carn i peix
    • Fruites i verdures
  • Congelador: -18°C
    • Congelats

Guardeu els aliments que no necessiten fred i que es conserven durant més temps (no peribles) en un lloc sec, fresc, net i allunyat dels productes de neteja.

Heu de tenir cura de:

Rentar-vos les mans abans de començar a preparar els menús.

Mantenir les superfícies de treball i estris de cuina nets.

No congeleu allò que hagueu descongelat prèviament. Descongeleu els aliments a la nevera, i si no teniu temps, penseu en fer-ho al microones opció "defrost".

Atreviu-vos a posar tots aquests consells en pràctica a través dels menús que us proposem.

 

Nou Recull de receptes per aquesta primavera

L'alimentació ens proporciona els nutrients necessaris per satisfer els requeriments de l'orga-nisme. Per a un creixement adequat, per al manteniment d'un òptim estat de salut i per poderdesenvolupar les diferents activitats de la vida quotidiana, cal una alimentació saludable, és adir, una alimentació que sigui:

  • Suficient: que proporcioni la quantitat d'energia que l'organisme requereix en cada etapa de lavida i situació fisiològica, sense afavorir el sobrepès o situacions de pes baix.
  • Equilibrada: és a dir, que en el subministrament d'aquesta energia hi contribueixin, en proporcionsadequades, els hidrats de carboni (50-55 %), els greixos (30-35 %) i les proteïnes (12-15 %).
  • Variada: que els nutrients procedeixin d'aliments variats, preparats amb diversitat de tècniquesculinàries, ja que no hi ha cap aliment capaç de proporcionar tots els nutrients que requereixl'organisme, en especial els minoritaris (minerals i vitamines).
  • Satisfactòria: perquè l'acte de menjar no és sols un procés nutritiu, sinó que és una font deplaer, relacions afectives, identificació social, etc.

Descarrega't aquí les noves receptes!

 

Campanya 30+5. "Treu profit de la teva vida diària per fer salut" (2010)

Objectiu

Aquesta campanya respon a un doble objectiu:

Informar i sensibilitzar a la població en general que "30 minuts al dia d'activitat física moderada i 5 racions al dia de fruites i verdures són l'objectiu mínim de salut".

  • Trenta minuts es poden aconseguir sumant en diferents moments del dia diferents activitats de la vida diària.
  • A totes les edats i sigui quin sigui l'estat de salut, tothom es pot beneficiar de l'activitat física adaptada a les seves necessitats i gustos.
  • Exemples concrets d'activitats (vida diària, oci actiu, desplaçaments sostenibles).
  • L'existència de recursos comunitaris.
  • Mantenir la fruita en les postres dels àpats. Incorporar o mantenir la fruita a l'esmorzar, a mig matí i/o al berenar.

Capacitar la població i promoure canvis en actituds i comportaments.

  • Fer les activitats quotidianes de manera activa. Sumar trenta minuts al dia d'activitats (poden ser diverses).
  • L'estil de vida actiu és sostenible ja des de la infància i no necessita temps addicional ni equipament especial.

Missatges clau

  • Menjar cinc racions de fruites i verdures al dia suposa una disminució de la ingesta d'energia diària amb un enriquiment nutricional per l'aportació de vitamines, minerals i fibra.
  • Incorporar la fruita i les verdures als àpats quotidians facilita la variabilitat alimentària i incrementa el valor gastronòmic i sensorial de l'alimentació.
  • Menjar bé és un dels factors ambientals més importants, junt amb l'activitat física, per assolir i mantenir un bon estat de salut en totes les etapes de la vida.
  • El model d'alimentació mediterrània és fonamental per a un consum abundant i diari de fruites i verdures.
  • Per mantenir i millorar la salut és fonamental seguir un estil de vida actiu. No cal fer esport per ser físicament actius: moltes activitats de la vida diària es poden fer de manera activa (saludable).
  • No hi ha una única activitat que sigui la millor per a tothom: la millor activitat és aquella que més s'ajusta als vostres valors i objectius, us agrada més i es pot integrar en la vostra forma de vida.
  • No és tan important el tipus d'activitat com la constància. Per conservar i mantenir la salut cal anar sumant minuts actius al llarg del dia, dia a dia.
  • Els beneficis que aporta l'activitat física per a la salut desapareixen amb la inactivitat: cada persona ha de trobar les activitats que més li agradin i s'adiguin amb el seu nivell de salut i possibilitats per seguir fent-les en les diferents etapes de la vida.
  • El major risc de l'activitat física és no fer-ne; tot i així, en persones amb una forma física molt dolenta o amb certes malalties és convenient acudir a un sanitari per avaluar els riscos d'iniciar un programa d'exercici físic intens i per establir les limitacions que calguin.
  • Els canvis en el nivell d'activitat física s'han de fer de manera gradual per evitar lesions i abandonaments.

Consells pràctics

  • La majoria de postres han de ser a base de fruita fresca.
  • Cal incorporar la fruita fresca en el contingut habitual dels esmorzars, berenars i àpats entre hores.
  • En les celebracions, cal prioritzar la presència de fruita per sobre dels dolços.
  • Cal prioritzar les guarnicions amb verdures o amanides per sobre d'altres opcions.
  • Cal provar diferents tipus d'activitat física fins a trobar la que més s'adapta als vostres gustos i necessitats.
  • Cal fer activitat física en família, és a dir, fer lleure actiu. Per exemple, sortir a passejar amb la família els caps de setmana o durant les vacances.
  • Cal combinar diferents tipus d'activitat: per exemple, triar les escales de manera habitual, fer tai-txi dilluns i dimecres, anar a ballar els divendres i anar caminant o amb bicicleta a la feina.
  • Cal fer caminades de deu minuts al llarg del dia, per exemple, durant l'estona de l'esmorzar, abans de dinar o abans de sopar.
  • Cal caminar (o anar amb bicicleta) sempre que sigui possible: fer els encàrrecs a peu (o amb bicicleta), anar a treballar, portar els infants a l'escola caminant, passejar el gos, baixar a una parada anterior de l'autobús, etc.
  • Cal incloure l'activitat física en el moment del dia que més factible sigui fer-la: per exemple, abans d'anar a treballar o al final del dia després de la feina.
  • Cal intercalar, quan es passegi, alguns minuts de marxa més ràpida i augmentar la durada i la freqüència dels períodes més ràpids al llarg de les setmanes.
  • Cal buscar alguna persona per sortir a caminar o per fer alguna altra activitat física en comú.
  • Cal recordar que no es tracta de passar de la inactivitat a un nivell alt d'activitat física d'un dia per l'altre: el canvi ha de ser gradual i progressiu. L'objectiu és acumular cada dia un mínim de trenta minuts d'activitat física moderada (com caminar a bon pas). Per exemple, es pot començar incorporant cada setmana alguna de les accions que s'han esmentat més amunt i, quan ja estigui consolidada, afegir-ne una altra.

Documentació relacionada