Consells per garantir la seguretat als ascensors

En el següent enllaç trobareu un tríptic amb consels i recordatoris per al bon ús i manteniment dels ascensors per tal de garantiru la segurtat en la seva utilització per tal d'evitar possibles incidents amb aquest tipus d'instal·lacions.

Accés al tríptic.

 

 

 

Decàleg d'habits saludables

La manera com ens alimentem, l'activitat física que realitzem, com enfrontem les nostres relacions personals o el consum que fem de substàncies com el tabac o l'alcohol condicionaran el nostre estat de salut. Per tot això, aquest material està pensat per oferir a la població adulta tot un seguit de consells per mantenir i millorar la seva salut i alhora potenciar un estil de vida saludable.

Descarrega't el tríptic informatiu

 


 

Consells per a les instal·lacions que s'alimenten amb gas envasat

Fes click aquí per veure tota la informació

Consells gas envasat

 


Campanya 30+5. "Treu profit de la teva vida diària per fer salut" (2010)

Objectiu

Aquesta campanya respon a un doble objectiu:

Informar i sensibilitzar a la població en general que "30 minuts al dia d'activitat física moderada i 5 racions al dia de fruites i verdures són l'objectiu mínim de salut".

  • Trenta minuts es poden aconseguir sumant en diferents moments del dia diferents activitats de la vida diària.
  • A totes les edats i sigui quin sigui l'estat de salut, tothom es pot beneficiar de l'activitat física adaptada a les seves necessitats i gustos.
  • Exemples concrets d'activitats (vida diària, oci actiu, desplaçaments sostenibles).
  • L'existència de recursos comunitaris.
  • Mantenir la fruita en les postres dels àpats.
  • Incorporar o mantenir la fruita a l'esmorzar, a mig matí i/o al berenar.

Capacitar la població i promoure canvis en actituds i comportaments.

  • Fer les activitats quotidianes de manera activa. Sumar trenta minuts al dia d'activitats (poden ser diverses).
  • L'estil de vida actiu és sostenible ja des de la infància i no necessita temps addicional ni equipament especial.

Missatges clau

  • Menjar cinc racions de fruites i verdures al dia suposa una disminució de la ingesta d'energia diària amb un enriquiment nutricional per l'aportació de vitamines, minerals i fibra.
  • Incorporar la fruita i les verdures als àpats quotidians facilita la variabilitat alimentària i incrementa el valor gastronòmic i sensorial de l'alimentació.
  • Menjar bé és un dels factors ambientals més importants, junt amb l'activitat física, per assolir i mantenir un bon estat de salut en totes les etapes de la vida.
  • El model d'alimentació mediterrània és fonamental per a un consum abundant i diari de fruites i verdures.
  • Per mantenir i millorar la salut és fonamental seguir un estil de vida actiu. No cal fer esport per ser físicament actius: moltes activitats de la vida diària es poden fer de manera activa (saludable).
  • No hi ha una única activitat que sigui la millor per a tothom: la millor activitat és aquella que més s'ajusta als vostres valors i objectius, us agrada més i es pot integrar en la vostra forma de vida.
  • No és tan important el tipus d'activitat com la constància. Per conservar i mantenir la salut cal anar sumant minuts actius al llarg del dia, dia a dia.
  • Els beneficis que aporta l'activitat física per a la salut desapareixen amb la inactivitat: cada persona ha de trobar les activitats que més li agradin i s'adiguin amb el seu nivell de salut i possibilitats per seguir fent-les en les diferents etapes de la vida.
  • El major risc de l'activitat física és no fer-ne; tot i així, en persones amb una forma física molt dolenta o amb certes malalties és convenient acudir a un sanitari per avaluar els riscos d'iniciar un programa d'exercici físic intens i per establir les limitacions que calguin.
  • Els canvis en el nivell d'activitat física s'han de fer de manera gradual per evitar lesions i abandonaments.

 

Consells pràctics

  • La majoria de postres han de ser a base de fruita fresca.
  • Cal incorporar la fruita fresca en el contingut habitual dels esmorzars, berenars i àpats entre hores.
  • En les celebracions, cal prioritzar la presència de fruita per sobre dels dolços.
  • Cal prioritzar les guarnicions amb verdures o amanides per sobre d'altres opcions.
  • Cal provar diferents tipus d'activitat física fins a trobar la que més s'adapta als vostres gustos i necessitats.
  • Cal fer activitat física en família, és a dir, fer lleure actiu. Per exemple, sortir a passejar amb la família els caps de setmana o durant les vacances.
  • Cal combinar diferents tipus d'activitat: per exemple, triar les escales de manera habitual, fer tai-txi dilluns i dimecres, anar a ballar els divendres i anar caminant o amb bicicleta a la feina.
  • Cal fer caminades de deu minuts al llarg del dia, per exemple, durant l'estona de l'esmorzar, abans de dinar o abans de sopar.
  • Cal caminar (o anar amb bicicleta) sempre que sigui possible: fer els encàrrecs a peu (o amb bicicleta), anar a treballar, portar els infants a l'escola caminant, passejar el gos, baixar a una parada anterior de l'autobús, etc.
  • Cal incloure l'activitat física en el moment del dia que més factible sigui fer-la: per exemple, abans d'anar a treballar o al final del dia després de la feina.
  • Cal intercalar, quan es passegi, alguns minuts de marxa més ràpida i augmentar la durada i la freqüència dels períodes més ràpids al llarg de les setmanes.
  • Cal buscar alguna persona per sortir a caminar o per fer alguna altra activitat física en comú.
  • Cal recordar que no es tracta de passar de la inactivitat a un nivell alt d'activitat física d'un dia per l'altre: el canvi ha de ser gradual i progressiu. L'objectiu és acumular cada dia un mínim de trenta minuts d'activitat física moderada (com caminar a bon pas). Per exemple, es pot començar incorporant cada setmana alguna de les accions que s'han esmentat més amunt i, quan ja estigui consolidada, afegir-ne una altra.

Documentació relacionada

 

 


Comunicat de situació de prealerta del NEUCAT

Comunicat CECAT Centre de Coordinació operativa de Catalunya

Consells per la onades de fred

Onades de fred

Quan s'acosta l'hivern, és convenient preparar-se per al fred. Si poseu a punt la vostra llar i el vostre vehicle per a possibles situacions d'emergència a l'hivern, i seguiu els consells de seguretat en períodes de fred extrem, podreu prevenir alguns problemes de salut.

Tot i que no sempre és possible preveure els períodes de fred extrem, les previsions meteorològiques un poden ajudar a estar preparats. Consulteu-les als mitjans de comunicació o a Meteo.cat del Servei Meteorològic de Catalunya.

Si la vostra llar disposa d'una llar de foc o una estufa de llenya, feu-ne revisar anualment la xemeneia o sortida de fum. A l'hivern, hi ha més risc d'una intoxicació per monòxid de carboni quan s'utilitzen estufes de llenya o altres combustibles, de manera que és convenient que instal·leu un detector de fum i de monòxid, que en comproveu el funcionament i en canvieu les piles regularment.

La capacitat per notar els canvis de temperatura disminueix amb l'edat. Si teniu més de 65 anys, és aconsellable que tingueu un termòmetre de lectura fàcil dins de casa i que comproveu regularment la temperatura a l'hivern.

Quan fa molt de fred, i encara més quan també fa vent, és millor mantenir-se a l'interior dels edificis. Si heu de sortir, ajudeu a mantenir la temperatura del cos vestint roba d'abric que estigui seca:

  • Gorra
  • Bufanda o una altra peça de roba que protegeixi la cara i la boca
  • Guants ajustats als canells
  • Manyoples (escalfen més que els guants)
  • Abric i calçat impermeables
  • Diverses capes de roba poc ajustada al cos

Eviteu consumir begudes alcohòliques o begudes amb cafeïna, ja que faciliten la pèrdua de calor corporal.

__________________________________________________________________________

Recomanacions per prevenir lesions per caigudes al gel i la neu

Caminar damunt la neu i el gel pot ser perillós. Quan fa fred, i especialment si ha nevat, el gel que pot formar-se a camins, voreres i escales situades a l'aire lliure us pot fer relliscar i causar-vos lesions. El risc de lesions per caigudes és especialment elevat entre la gent gran.

Algunes recomanacions us ajudaran a prevenir les lesions per caigudes i relliscades al gel:

  • Utilitzeu un calçat apropiat, amb una sola que redueixi el risc de relliscar a la neu.
  • Si heu de pujar o baixar per escales que poden estar cobertes de neu, procureu fer-ho només en llocs on hi hagi baranes que us protegeixin d'una relliscada.
  • Aneu a poc a poc. Quan ha nevat i el temps és fred, és convenient caminar lentament observant la possible existència de gel, encara que trigueu una mica més.
  • Si sou gran o teniu problemes de mobilitat, demaneu ajuda. Si heu de caminar per un lloc cobert de neu, no dubteu a demanar que us ajudin agafant-vos del braç d'una altra persona.
  • Si camineu pel jardí de casa vostra o per carrers nevats, porteu –si és possible- un telèfon mòbil. En cas que caiguéssiu podríeu demanar ajuda a través del telèfon.
  • Sempre que sigui possible, eviteu caminar per damunt la neu a les fosques.

 

Prepareu la vostra llar per a les emergències pel fred i la neu 

Estigueu preparats si hi ha risc que la vostra llar quedi aïllada per la neu o el gel. Serà convenient que disposeu de les reserves i el material necessari per fer front a l'aïllament fins que passi l'emergència.

Cal que disposeu de:

  • Aliments que no s'hagin de coure ni refrigerar, com ara pa, galetes, cereals, conserves i fruita seca. No oblideu els aliments i la llet infantil si teniu infants a casa.
  • Aigua embotellada o emmagatzemada en contenidors nets .
  • Medicines en cas que algun dels membres de la família les necessiti.
  • Altres subministraments per a situacions d'emergència, com ara:
    • Una sistema alternatiu per escalfar la vostra llar si hi ha problemes de subministrament d'energia (llenya seca per a una llar de foc o una estufa de llenya, combustible per a una estufa de parafina, etc.)
    • Mantes
    • Llumins
    • Llanterna de piles
    • Ràdio de piles Piles de recanvi
    • Obrellaunes no elèctric
    • Pala i sal per retirar el gel i la neu
    • Altres coses que necessiteu, com ara bolquers, piles de recanvi per a l'audiòfon, la vostra medicació habitual, etc.).

A l'hivern, tingueu el cotxe a punt

Feu revisar el vostre vehicle seguint les recomanacions del fabricant. Comproveu els nivells del circuit de refrigeració i de l'eixugaparabrises, que han de contenir una barreja anticongelant apropiada.

Comproveu l'estat i la pressió dels pneumàtics i, en cas necessari, feu-los substituir.

Procureu mantenir ple el dipòsit de combustible.

Si heu de desplaçar-vos en automòbil a l'hivern, procureu planificar els vostres viatges. Consulteu possibles incidències viàries al Servei Català de Trànsit.

Eviteu desplaçar-vos en automòbil en condicions climàtiques adverses quan hi ha risc de trobar neu o gel a les carreteres o la visibilitat és baixa. Si és indispensable que ho feu, porteu unes cadenes apropiades per als pneumàtics i assegureu-vos que sabeu instal·lar-les correctament.

Porteu un telèfon mòbil i abundant roba d'abric.

Si la neu o el mal temps immobilitzen el vostre vehicle durant el viatge:

  • Agafeu del maleter tot allò que pugueu necessitar, per evitar haver d'entrar i sortir repetidament del vehicle.
  • Protegiu el cos del fred –incloent el cap– amb roba d'abric, mantes o paper de diari.
  • Eviteu dormir-vos, sereu menys vulnerables als problemes causats pel fred.
  • Engegueu el motor i la calefacció uns deu minuts cada hora, obrint lleugerament una finestra per permetre l'entrada d'aire. Per tal d'evitar el risc d'una intoxicació per monòxid de carboni, assegureu-vos que la neu no obstrueix el tub d'escapament.
  • Mentre sou al vehicle, aneu movent braços i cames per millorar la circulació sanguínia i escalfar el cos.

Telèfons i enllaços d'interès

Telèfon d'emergències: 112

Informació de la Generalitat: 012

CatSalut Respon 24 h: 061

Informació de la Generalitat de Catalunya sobre nevades, glaçades i fred

Servei Meteorològic de Catalunya

Servei Català de Trànsit

 

 

Estafes per Internet

A dia d'avui encara s'estàn produïnt estafes per internet. Sense anar més lluny, un ciutadà de Cabrils va rebre un missatge de text al mòbil dient: "Estimado cliente, su targeta de crédito ha sido bloqueada por su seguridad. Para desbloquearla visite www.visacredito.com y complete los datos".

Evidentment es tracta d'un frau per internet que intenta extreure dades de possibles víctimes. En cap cas s'han d'introduïr les dades personals i bancàries per internet si el lloc visitat no és un lloc segur o d'alguna empresa que conegueu.